top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

כל מה שצריך לדעת לפני טיול חורף בלפלנד - המדריך המלא

עודכן: 15 באוק׳

לפלנד, ארץ הפלאות הארקטית, ידועה בנוף הטבעי העצום שלה, ביתם של איילי הצפון, האסקים והעם הסאמי, הקבוצה הילידית היחידה באירופה. מבקרים יכולים לחוות פעילויות ייחודיות כמו מזחלות כלבים, מסעות עם איילי הצפון ונסיעות אופנועי שלג, לצד צפייה בזוהר הצפוני. במאמר הבא תמצאו את כל המידע השימושי שתצטרכו לטיול חורף בלפלנד, ויספק טיפים מעשיים לטיול באזור הארקטי המרוחק.

עצים מושלגים בשמורת טבע בלפלנד

איפה ממוקמת לפלנד?

לפלנד (Lapland) היא חבל ארץ הנמצא בצפון אירופה ומשתרע על פני ארבע מדינות: פינלנד, שבדיה, נורבגיה וחלק קטן מרוסיה. לפלנד הפינית היא היעד הפופולרי ביותר, הידוע בנופיו המרהיבים, בשטחים האינסופיים ובפעילויות החורף הייחודיות. החבל הייחודי בנופים ותרבות מקומית נמצא בתוך חוג הקוטב הצפוני, מה שהופך אותו לאחד המקומות הטובים ביותר בעולם לאטרקציות שלג ולחזות בתופעות טבע כמו הזוהר הצפוני.

זוהר צפוני בלפלנד

למה כדאי לבקר בלפלנד?

טיול בלפלנד מציע חוויה ייחודית לחובבי טבע, להרפתקנים ולאלו המחפשים שלווה. האטרקציה המרכזית בטיול חורף בלפלנד היא צפייה בזוהר הצפוני, והחווייה של שמש חצות במהלך טיולי הקיץ. אפשר להיחשף לתרבות הסאמי, לצאת לטיולי מזחלות עם איילי הצפון וכלבי האסקי, לחקור פארקים לאומיים מרהיבים וללון במלונות קרח. בין אם תבקרו בקיץ או בחורף, טיול בלפלנד מבטיח פעילויות חוץ בלתי נשכחות בנופים בתוליים.

צפים במים הקפואים בלפלנד

למי מתאים לטייל בלפלנד?

טיולי החורף בלפלנד מתאים לכל סוגי המטיילים, בתנאי כמובן שאתם לא סובלים באופן קיצוני מקור. אפשר לטייל בלפלנד במסגרת משפחתית הכוללת לינה ואטרקציות המרשימות במיוחד ילדים, וגם במסלול טיול המותאם למבוגרים הכולל מסלולי הליכה קצרים בשמורות הטבע ופעילויות הנוגעות בפן התרבותי של חבל ארץ זה.


מתי הזמן הטוב ביותר לטיול בלפלנד?

הזמן הטוב ביותר לטייל בלפלנד תלוי מאוד בסוג החוויה שאתם מחפשים:


טיול חורף בלפלנד

 אם תרצו לחוות את ארץ הפלאות החורפית המפורסמת, עם נופים מכוסים שלג, כפרי חג המולד וזוהר צפוני, החורף הוא הזמן המושלם. עונת החורף לטיולים בלפלנד היא בין דצמבר עד אמצע אפריל. בשל כמות תיירים רבה הפוקדת את האזור בתקופת חג המולד וראש השנה האזרחית, מומלץ להזמין בתי מלון מספיק זמן מראש, אם בחרתם לבקר בלפלנד דווקא בתקופה הזאת.


טיפ קטן למטיילים שאוהבים את ימי הטיול שלהם מלאים: בחודש פברואר וגם ברוב מרץ, תנאי השלג עדיין יחסית טובים והימים כבר לא קצרים כמו בשיא החורף. זה אומר יותר שעות יום לפעילות ועדיין מספקי שעות חושך כדי לנסות לצפות בזוהר הצפוני. לקראת אמצע אפריל הימים כבר מתארכים והשמש שוקעת מאוד מאוחר כך שחלון ההזדמנויות לזוהר הולך וקטן. בנוסף, תנאי השלג באמצע אפריל כבר עלולים להגביל את הפעילות המבוססת על השלג והקרח. לכן התקופה האידיאלית לנסיעה היא פברואר ומרץ.

מזחלות האסקים לפלנד

טיול קיץ בלפלנד 

עונת הקיץ בלפלנד היא בין יוני לאוגוסט. בעקבות הטופוגרפיה הצפונית של האזור, הקיץ מציע אור יום במשך 24 שעות וטמפרטורות נוחות יותר. טיול ללפלנד בקיץ כולל המון טבע, יערות, אגמים וחיות. חוויה ייחודית בלפלנד בקיץ היא שמש חצות, דיג וטיולים בשטחים הפתוחים.


טיול סתיו בלפלנד

עונת הסתיו בלפלנד היא בין ספטמבר לאוקטובר. לפלנד בסתיו היא שלווה ולא צפופה, מה שהופך אותה למקום מושלם לטיולים רגליים, צילום ולצפייה באורות הצפון. עונה זו מתאימה במיוחד לאוהבי השלכת, או כפי שהיא נקראת בלפלנד, ה"רוסקה". רוסקָה מתייחסת לעלי הסתיו כאשר היערות נצבעים בגוונים של אדום, כתום וצהוב. בתקופה זו הימים בלפלנד מתקצרים משמעותית (בין 12 שעות אור בתחילת ספטמבר ל-4 שעות בסוף אוקטובר) מה שמאפשר לחזות בזוהר הצפוני. האוויר הטרי והצבעים השקטים מציעים בריחה אידיאלית, שמספקת גם שקט וגם הזדמנות לחיבור עם הטבע.

צבעי שקיעה בלפלנד

איך מגיעים מישראל ללפלנד?

הדרך המהירה ביותר להגיע ללפלנד היא לטוס לרובניימי (Rovaniemi), בירת לפלנד וביתו של סנטה קלאוס. כיום אין טיסה ישירה סדירה מישראל לרובניימי ולכן תצטרכו לעשות קונקשן בהלסינקי או בערים אירופאיות אחרות. בעונת התיירות בחורף, בד״כ יש טיסות שכר מישראל ישירות לרובניימי. 


איפה ללון בלפלנד?

רוב המטיילים ללפלנד מתמקמים בבירה רובניימי ומשם יוצאים לטיולי כוכב באזור. רובניימי מציעה שפע יחסי של מקומות לינה, מסעדות ואטרקציות. אם אתם רוצים להתרחק מההמולה ולשפר את הראות לצפייה בזוהר הצפוני, אפשר לפצל את הטיול בלפלנד לכמה ימי לינה ברובניימי ויתר הלילות בעיירות אחרות. בהמשך הכתבה, מספר המלצות לבתי מלון מיוחדים בלפלנד.


כמה זמן מומלץ לשהות בלפלנד?

טיול בלפלנד יכול לנוע בין 3 ל-7 ימים, תלוי בפעילויות והאזורים שתרצו לחקור. טיול של 3 ימים מספיק לביקור בכפר סנטה קלאוס ולצפייה בזוהר הצפוני. עם זאת, אם אתם רוצים ליהנות מפעילויות נוספות כמו סקי, מזחלות כלבים או טיולים רגליים, שבוע יספיק כדי לספוג את החוויה המלאה של לפלנד.

הזוהר הצפוני מעל בקתות בלפלנד

מי הם התושבים המקומיים בלפלנד?

העם הילידי של לפנדל הוא הסאמי (Sámi), קבוצה נוודית עתיקה שחיה באזור במשך אלפי שנים. הסאמי ידועים במסורת גידול האיילים, שעדיין נשארת פעילות תרבותית וכלכלית חשובה. כיום, ישנם כ-100,000 סאמים המפוזרים בפינלנד, נורבגיה, שבדיה ורוסיה. התרבות הצבעונית שלהם, השפה והמסורות הייחודיות נשמרים בגאווה. 

הסאמי ילידי לפלנד

מה לעשות בלפלנד?

מומלץ לתכנן את טיול החורף בלפלנד בקפידה ולשריין את הפעילויות שקרוצות לכם במיוחד מבעוד מועד. רוב המבקרים בלפלנד מדלגים בין הפעילויות שהן בגדר ״חובה״ כגון שייט בשוברת קרח (הכולל ירידה אל שכבת הקרח וציפה במים הצוננים בעזרת חליפות מיוחדות), סיור אופנועי שלג, וסיבוב במזחלת רתומה לאיילים. להלן מקומות ופעילויות נוספים שכדאי לשקול לכלול במסגרת הטיול.


Santa Claus Village & the Arctic Circle

כפר סנטה קלאוס, הממוקם ברובניימי, הוא יעד קסום שמביא את רוח חג המולד לחיים לאורך כל השנה. הכפר שוכן ממש על חוג הקוטב הצפוני, והוא ״הבית הרשמי״ של סנטה קלאוס. המבקרים יכולים לפגוש את סנטה בעצמו, לשלוח גלויות ממשרד הדואר הרשמי של סנטה קלאוס, ולעבור את חוג הקוטב הצפוני - אירוע סמלי שמסומן על ידי קו לבן שעובר בכפר. הכפר מציע מגוון פעילויות חגיגיות, כולל נסיעות במזחלות רתומות לאיילים, ביקורים בסדנת העבודה של סנטה, והזדמנויות ללמוד על תרבות הסאמי המקומית. כפר סנטה קלאוס הוא אתר חובה לטיול משפחות בלפלנד אך הוא לא רק מקום לילדים, אלא יעד שתופס את דמיונם של מבקרים מכל הגילאים, ומציע שילוב ייחודי של קסם חג המולד והרפתקה ארקטית.

כפר סנטה קלאוס לפלנד

צפייה בזוהר הצפוני

צפייה בזוהר הצפוני היא חלק אינטגרלי מכל טיול ללפלנד. ככל שמתקדמים צפונה, הסיכוי לראות את הזוהר הצפוני עולה. מומלץ לבקר במיוחד באזורים פחות מיושבים, בהם רמות נמוכות יחסית של ״זיהום אור״, כגון רובניימי ואינארי (Inari). העונה המומלצת לצפייה בזוהר היא בין סוף אוגוסט לתחילת אפריל, כאשר הלילות ארוכים וחשוכים. ניתן ללון באיגלואים מזכוכית או בבקתות מיוחדות המאפשרות צפייה ישירה מהחדר, או לצאת לסיורי לילה שמובילים לאזורים פתוחים ומבודדים עם ראות אופטימלית. המלצתי היא לנסוע לפארק הלאומי אביסקו או לכל מקום מרוחק בלפלנד לחוויית צפייה מרהיבה בזוהר הצפוני.

הזוהר הצפוני בשמי לפלנד

מוזיאון ארקטיקום ברובניימי

מוזיאון ארקטיקום הוא יעד מוביל הממוקם ממש על קצה חוג הקוטב הצפוני. המוזיאון מציע למבקרים חוויה ייחודית במהלכה הם יכולים להכיר את אורח החיים של העם הסאמי הילידי, את ההיסטוריה של לפלנד ואת פלאי הטבע של החוג הארקטי. הארכיטקטורה הייחודית של המוזיאון כוללת מסדרון זכוכית המתארך לעבר נהר אונאסיוקי (Ounasjoki), המסמל מסע אל הקוטב הצפוני. בפנים, תמצאו תערוכות אינטראקטיביות, מצגות מולטימדיה וכיפה פלנטרית אשר מחיות את הסביבה הארקטית היפה ואת אתגריה


מלונות קרח

מלונות הקרח בלפלנד מציעים חוויה קסומה ובלתי נשכחת, בה האורחים יכולים לישון בחדרים שפוסלו כולם מקרח ושלג, או לצפות בזוהר הצפוני מהמיטה. בין המפורסמים ביותר נמצאים.

מלון Arctic SnowHotel שוכן ברובניימי. המלון נודע בזכות קפלת הקרח הקסומה שלו, בה זוגות יכולים להינשא באווירה כמו באגדות, וכמו כן באיגלואים מזכוכית מחוממת, המאפשרים לצפות בזוהר הצפוני בנוחות ובחמימות מהחדר.


מלון SnowVillage נמצא בקיטילה שבפינלנד. המלון מפורסם בזכות פסלי הקרח המעוצבים שלו ובחדרים המיוחדים, המשתנים מדי שנה בהתאם לנושא עיצובי חדש. בכל חורף המלון יוצר חוויה יצירתית ודמיונית חדשה. 


מלונות אלו מציעים לא רק מקום ללון, אלא הרפתקה ייחודית אל תוך הלב הארקטי.

הזוהר הצפוני מתוך בקתות בלפלנד

אתרי הסקי לוי ואולאס

לוי ואולאס, שני אתרי הסקי המובילים בלפלנד, מציעים את חוויות הסקי הטובות ביותר בפינלנד. לוי, הממוקמת ליד קיטילה, ידועה במדרונותיה המטופחים, המתקנים המודרניים וסצנת אפטר-סקי תוססת. אולאס, אתר הסקי הגדול ביותר בפינלנד, מתהדר ברשת רחבה של מדרונות ושבילים המוקפים בנופי טבע ארקטי עוצר נשימה, כולל המסלול הארוך ביותר בפינלנד. 

שני האתרים מספקים חוויות סקי וסנובורד מדהימות, ובנוסף גם הזדמנות לחקור את יופייה המרהיב של לפלנד.

מזחלות שלג בלפלנד

אינארי ומוזיאון הסאמי

הסאמים ידועים בקשר ההדוק שלהם לטבע ובמסורותיהם העשירות, שכוללות רעיית איילים, מלאכות יד מסורתיות כמו יצירת כלי עור ועץ, ומוזיקה ייחודית בשם "יואיק". כדי לחוות את תרבות הסאמי, אפשר לבקר בכפרי סאמים בצפון לפלנד, להשתתף בסיורים המתמקדים בתרבותם, או לבקר במוזיאונים המוקדשים לעמים הללו, כמו מוזיאון הסאמי סידה (Siida) באינארי.

פסל קרח בלפלנד

מה ללבוש בטיול חורף ללפלנד?

לפלנד קרה מאוד בחורף, עם טמפרטורות שמגיעות ל-30 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. לבוש בשכבות הוא קריטי. אם אתם נוסעין ללפלנד במסגרת טיול מאורגן, בד״כ תצטיידו בפרטי לבוש מסוימים עם ההגעה לרובניימי, אותם תמסרו בחזרה לפני הטיסה הביתה.

  • שכבת בסיס: לבשו בגדים תרמיים או בגדים שמנדפים לחות.

  • שכבת ביניים: השתמשו בצמר או פליס כדי לשמור על חום הגוף.

  • שכבה חיצונית: מעיל ומכנסיים עמידים לרוח ולמים יגנו עליכם מפני הקור.

  • אביזרים: אל תשכחו כפפות מבודדות, צעיף, כובע וגרביים תרמיות. אם אתם מתכננים פעילויות חוץ, השקיעו במגפיים איכותיים לשלג.

טיול זוגות בלפלנד

למה העלויות בלפלנד גבוהות ביחס ליעדים אחרים בצפון אירופה?

המיקום המרוחק של לפלנד בשילוב עם האופי העונתי של התיירות תורמים למחירים הגבוהים. עלויות התחבורה, הלינה (במיוחד השהייה במקומות ייחודיים כמו איגלואים ומלונות קרח) והפעילויות (טיולי מזחלות כלבים, סיורי איילי הצפון וכו') מצטברים. בנוסף, המזון, במיוחד באזורים מרוחקים, יכול להיות יקר בשל עלויות לוגיסטיקה ויבוא. הביקוש הגבוה בעונות השיא כמו החורף וחג המולד מעלה גם הוא את המחירים.

דיג קרח בלפלנד

טיול בלפלנד או באיסלנד?

הבחירה בין טיול בלפנלד לבין טיול באיסלנד יכולה להיות מאתגרת, שכן שתיהן מציעות חוויות ייחודיות.


לפלנד מתאימה אם אתם רוצים לטבול בארץ פלאות מושלגת, לפגוש את סנטה קלאוס או להיחשף לתרבות הסאמי. זהו יעד ידידותי יותר לטיולי משפחות, במיוחד בתקופת חג המולד. לפלנד הפינית קומפקטית יחסית ומאפשרת ימי פעילות מלאים ללא שעות נהיגה רבות.


איסלנד ידועה בנופים הוולקניים הדרמטיים שלה, גייזרים, מעיינות חמים ומפלים. טיול באיסלנד הוא מושלם למי שמחפש הרפתקאות, צילום ופעילויות חוץ כמו טיולים רגליים. שני היעדים מציעים את הזוהר הצפוני, אך החורף הארוך ביותר בלפלנד מספק יותר הזדמנויות לצפות בו. באיסלנד תצטרכו לכסות יותר שטח ע״מ להגיע למרבית פניני הטבע של המדינה.


לסיכום

טיול ללפלנד הוא מסע לארץ פלאות חורפית, בה הקסם הארקטי מתעורר לחיים. החל משהייה במלונות קרח ומפגש עם סנטה קלאוס בכפרו שברובניימי, ועד חוויות מרגשות כמו נסיעה במזחלות כלבים, רכיבה על אופנועי שלג וצפייה בזוהר הצפוני, לפלנד מציעה הרפתקאות בלתי נשכחות. בין אם אתם גולשים במדרונות של אתרי הסקי, מפליגים בשוברת קרח, או פשוט סופגים את היופי השקט של הנוף המושלג, לפלנד מספקת שילוב ייחודי של ריגוש ושלווה, והופכת ליעד אידיאלי לחובבי הרפתקאות ולמי שמחפש להתחבר עם הטבע הארקטי הטהור.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page