top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

10 דברים שלא ידעתם על לפלנד

יוצאים לטיול בלפלנד בחורף הקרוב? איזה מזל יש לכם!


לפלנד היא לא רק ביתו של סנטה קלאוס, אלא גם מקום קסום שבו הפלאים של החורף מתעוררים לחיים. האזור הנרחב הזה, הנמצא בצפון פינלנד, שבדיה, נורבגיה וגם ברוסיה, מהווה יעד בלתי נשכח לאוהבי טבע, תרבות מקומית וסיפורי עם מסקרנים. לפני שאתם אורזים את המזוודות, בואו לגלות כמה עובדות מרתקות שלא ידעתם על לפלנד, שיעשירו את הטיול שלכם בממלכה המושלגת.


רכס מפוסל בעצים מושלגים בלפלנד

1. סנטה קלאוס – לאן הולכים כל המכתבים?

אם אתם שולחים מכתבים לסנטה קלאוס, תשמחו לדעת שהם אכן מגיעים ליעדם! מדי שנה, רובניימי בלפלנד מקבלת מאות אלפי מכתבים מרחבי העולם המיועדים לסנטה. בכפר סנטה קלאוס, "המשרד של סנטה" הוא המקום שבו הקסם מתרחש – שם סנטה והאלפים שלו עסוקים בהכנת המתנות וההפתעות לילדים.


הכפר פתוח למבקרים לאורך כל השנה, ומציע חוויה חגיגית מרהיבה עם אורות, קישוטים ומפגשים עם סנטה עצמו. גם אם אתם לא מגיעים בעונת חג המולד, עדיין תוכלו ליהנות מהאווירה הקסומה והייחודית, ולהרגיש חלק מהמסורת של סנטה קלאוס בצורה מלאה. בנוסף, אפשר גם לחצות את קו החוג הארקטי שעובר דרך הכפר – חוויה ייחודית כשלעצמה.


כפר סנטה קלאוס ברובניימי

2. רובניימי – השער ללפלנד

רובניימי, בירת לפלנד, היא לא רק נקודת הכניסה הרשמית לעולם המופלא של סנטה קלאוס, אלא גם עיר עם היסטוריה מרתקת. היא נהרסה כמעט כליל במלחמת העולם השנייה, מה שאילץ את תושביה לבנות אותה מחדש בעיצוב מודרני. למרות זאת, הקסם האותנטי של העיר נשמר.


האם ידעתם: ​אחת התכונות המעניינות ביותר של רובניימי היא תבנית הרחובות בעיר, אשר עוצבו לאחר המלחמה בצורת קרניים של אייל. פרט עיצובי זה הינו עדות לכך שהחיה הזו היא לא רק סמל, אלא ממש חלק בלתי נפרד מחיי היומיום​.


קו החוג הארקטי ברובניימי

מלבד הכפר של סנטה בו תוכלו לפגוש את האיש האדום, תוכלו לבקר גם במוזיאון ארקטיקום שמספק הצצה מעמיקה לחיי האזור הארקטי. בנוסף, העיר מארחת פסטיבלים ואירועים רבים הקשורים לחורף, כך שטיול ללפלנד אינו שלם ללא ביקור ברובניימי.


3. העם הסאמי - נוודי הצפון ושומרי האדמות הקפואות

הסאמים הם תושבים ילידיים של לפלנד, והתרבות שלהם היא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום באזור. מזה אלפי שנים הם מתקיימים באזורים הארקטיים, עוסקים בעיקר ברעיית איילים וחקלאות. הסאמים ידועים ביכולותיהם להפיק בגדים וכלי עבודה מחומרים טבעיים, מה שהופך אותם לאחת הקהילות האקולוגיות הוותיקות בעולם.


כיום, במסגרת טיול ללפלנד תוכלו לבקר בכפרי סאמים, ללמוד על המסורות והמנהגים שלהם ולהשתתף בטקסים ובפעילויות שמועברות מדור לדור. חוויית המפגש עם תרבות זו היא מרגשת ומלמדת על החשיבות של שמירה על אורח חיים שמחובר לטבע גם בעידן המודרני. עם זאת, הסאמים לא ויתרו על הזהות המיוחדת שלהם, והם ממשיכים לשמר את שפתם הייחודית.

מפגש עם סאמי בלפלנד

4. תקופת ה Kaamos – חגיגות ליל החורף הארוך

המילה Kaamos מתייחסת לתקופה שבה השמש לא עולה מעל האופק באזורים הארקטיים במהלך החורף. בעברית, ניתן לתרגם את המונח הזה ל"חשכה ארקטית" או "לילה פולארי". בלפלנד הפינית, תופעה זו נמשכת כ-50 ימים, מסוף נובמבר ועד אמצע ינואר.


בניגוד למה שאולי מדמיינים, הלילה הפולארי אינו חשוך לגמרי. בלפלנד ניתן לחוות תופעות אור ייחודיות, כמו גווני כחול, ורוד, ואורות דמדומים בשעות הצהריים. היופי הטבעי מוגבר על ידי השתקפותו בשלג המבריק ויוצר אווירה חורפית קסומה שנחגגת באירועים ופסטיבלים המדגישים את תחושת הקהילתיות וההתחדשות עם חזרת אור השמש.


אורות הזוהר הצפוני בלפלנד


5. מכשפי השלג – השמאנים הסאמיים

בלפלנד ישנן אגדות וסיפורי עם שלא שמעתם עליהם, ואחד המרתקים שבהם הוא על ה"נוֹאַידי" – מכשפי השלג של הסאמים. הנוֹאַידי היה שמאן סאמי שעל פי האמונות המקומיות היה יכול לתקשר עם רוחות הטבע ולהשפיע על מזג האוויר. בחורפים הקשים, אנשי הכפר פנו לשמאנים כדי לבקש מהם להרחיק סופות שלגים ולהביא ברכה על הכפרים והיישובים הקטנים.


מסורת זו עדיין קיימת בפולקלור המקומי, וגם היום אפשר לשמוע על סיפורים המשלבים כוחות על-טבעיים ואירועים מסתוריים, במיוחד כשמדובר באורות הזוהר הצפוני. האמונות האלו מעידות על הקשר העמוק בין תושבי לפלנד לבין הטבע הקיצוני שמקיף אותם.


6. "הייתי מזמין אותך, אבל הבית שלי נמס"

אם חשבתם שבתים העשויים משלג הם רק בסיפורי אגדות, כדאי שתדעו שבלפלנד יש מבנים שנמסים בכל שנה ונבנים מחדש! ארמון הקרח המפורסם הוא דוגמה לכך. הארמון והמלון נבנה מחדש מדי שנה מ-350 טונות של קרח וכ- 20 מיליון ק"ג שלג! כאשר מגיע האביב, הוא פשוט נמס בחזרה לנהר שממנו הוקם.


מבנים מסוג זה מהווים סמל לאדריכלות סביבתית ולאחריות אקולוגית, כשהם שואפים להיות ניטרלים מבחינת פליטות פחמן. השהייה במלון קרח היא חוויה יוצאת דופן המאפשרת למטיילים בלפלנד לישון בין פסלי קרח מרהיבים, בתוך מבנה שהוא יצירת אמנות בפני עצמו.


ארמון קרח בלפלנד


7. לצוד את האורורה – המופע המרגש של הטבע

טיול בלפלנד לא יהיה שלם בלי לראות את אורות הזוהר הצפוני. תופעת טבע זו מתרחשת כאשר חלקיקים טעונים מגנטיים מהשמש מתנגשים באטמוספירה של כדור הארץ. המופע הייחודי הזה זמין לצפייה בכמה מקומות בעולם, אך לפלנד נחשבת לאחת הנקודות הטובות ביותר לצפות בו.


מופע צבעי הזוהר הצפוני בלפלנד


8. גבינת איילים? בהחלט!

לפלנד לא ידועה רק בנופים הקסומים שלה, אלא גם במטבח המקומי הייחודי. אחד המאכלים המפורסמים הוא juustoleipä – גבינה העשויה מחלב איילים. הגבינה נקראת לעיתים "הגבינה המצפצפת" בשל הצליל שהיא משמיעה בזמן האכילה. היא מוגשת לעיתים קרובות עם ריבת פירות יער, המעניקה לה טעם עשיר ומיוחד שמשתלב עם האקלים הקר של לפלנד.


9. תחרות איש הקרח – מבחן הכוח האולטימטיבי

תחרויות ה-Iceman בלפלנד, כמו ה-Ice Ultra וה-Montane Lapland Arctic Ultra, נחשבות לתחרויות הסיבולת הקיצוניות ביותר בעולם. מרוצים אלו מאתגרים את המשתתפים לחצות מרחקים עצומים באזור הארקטי בריצה, בסקי או על אופני שומן. בנופי לפלנד המרהיבים שבשוודיה, המשתתפים מתמודדים עם תנאי שטח קשים, הכוללים שלג, קרח וטמפרטורות הנמוכות לעיתים עד מינוס 40 מעלות צלזיוס.


בשונה ממרוצי אתגר מסורתיים, תחרויות ה-Iceman מתרחשות באזורים מבודדים כמעט לחלוטין, מה שמוסיף לאתגר הפסיכולוגי. מעבר לכוח הפיזי, נדרשים גם כישורי הישרדות וחוסן מנטלי, כאשר המתחרים נאבקים לא רק במרחק ובקור החודר, אלא גם בעצמם.


רכס הרים מושלג בלפלנד


10. איילי הצפון - תושבים עם קרניים

הידעתם? לפלנד היא אולי המקום היחיד שבו תוכלו לראות איילים משוטטים חופשי ברחובות ובתחנות דלק! האיילים הם חלק בלתי נפרד מהנוף והתרבות של האזור, כשמספר האיילים בלפלנד שווה כמעט למספר האנשים. 


בנוסף, לא סתם האיילים זוכים למעמד כה מכובד בלפלנד. לאיילים ישנה ראיית אולטרה סגול (UV) המאפשרת להם להבחין בפרטים שהעין האנושית לא יכולה לראות. לדוגמה, הם יכולים לזהות שינויים בצבעים ובדפוסים של השלג, מה שמסייע להם למצוא מזון כמו צמחים ופירות יער שמתחת לפני השטח. האור האולטרה סגול משפר את יכולת הראייה שלהם, במיוחד במהלך החורף, כאשר הימים קצרים והאור הטבעי מוגבל.




Comments


bottom of page