top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

השער ללפלנד: הדברים שאסור לפספס ברובניימי

עודכן: 13 באוק׳


רובניימי, בירת מחוז לפלנד שבצפון פינלנד, היא הרבה יותר מעיר קטנה וציורית – היא שער הכניסה לארץ פלאות חורפית, בה הסיפורים נכתבים בשלג והריקודים מופיעים בשמיים. טיול ללפלנד אינו שלם ללא ביקור ביעד המיוחד הזה, שמציע למבקרים הצצה ייחודית ללב הפועם של לפלנד. בכתבה הזו נדלג בין הפעילויות והחוויות ברובניימי שאינן דומות לשום מקום אחר בעולם. אז בואו לגלות איתנו מה יש לרובניימי להציע.


רובניימי: רקע

העיר רובניימי נחשבת לבירת לפלנד, עם אוכלוסייה המונה כ-60,000 תושבים. מיקומה כ-5 קילומטרים דרומית לחוג הארקטי, וגודלה הופך אותה לעיר המרכזית עבור מטיילים הפוקדים את האזור, בעיקר בחודשי החורף.


רובניימי בירת לפלנד

הכפר של סנטה קלאוס: מפגש עם האגדה

בלב השלג של רובניימי, במרחק קצר ממרכז העיר, שוכן הכפר של סנטה קלאוס – הבית הרשמי של סנטה קלאוס. במרכז הכפר ניצב ביתו של סנטה, שם תוכלו לפגוש את הזקן העליז בכבודו ובעצמו. במקום פועל גם משרד הדואר הרשמי של סנטה קלאוס, ממנו אפשר לשלוח גלויות וברכות עם חותמת מיוחדת, חוויה שתהיה מזכרת ייחודית מהביקור.


כשהשלג יורד, הכפר הופך לעולם אגדות חורפי, עם דוכני שוק צבעוניים, ריח של קינמון ושוקו חם באוויר, ומבני עץ מוארים המפיצים אור חמים בלב הקר של לפלנד. הכפר נמצא בסמיכות לקו חוג הקוטב הצפוני (Arctic Circle), קו רוחב דמיוני בכדור הארץ (בערך 66.5° צפון) המציין את הגבול הדרומי של האזור הארקטי. בתחומו, השמש לא שוקעת לפחות יום אחד בשנה (בחודשי הקיץ) ולא זורחת לפחות יום אחד (בחודשי החורף).


כפר סנטה קלאוס ברובניימי לפלנד

לצוד את הזוהר הצפוני

הזוהר הצפוני, הידוע גם בשם Aurora Borealis, הוא אחד מהמחזות המדהימים ביותר שיש לטבע להציע. בני העם הסאמי, ילידי לפלנד, מאמינים שיש לזוהר הצפוני משמעות מיסטית. לפי המסורות העתיקות שלהם, הזוהר נחשב לרוח רפאים של בעלי חיים, בעוד אגדות אחרות מספרות שהוא משקף את ריקודם של אבות אבותיהם בשמיים.


סיורי "ציד" הזוהר הצפוני במסגרת טיול ללפלנד הם הדרך המושלמת לצפות בתופעה. המדריכים המקומיים יובילו אתכם למקומות חשוכים ומבודדים הרחק מאורות העיר, על מנת להגביר את סיכוייכם לצפות בזוהר. החוויה עצמה מרתקת – תלמדו על המדע שמאחורי התופעה, תשמעו סיפורים מקומיים מסורתיים, ותתחממו עם כוס משקה חם תחת שמיים צבעוניים.


אורות הזוהר הצפוני בלפלנד

ספארי כלבי האסקי

ספארי כלבי האסקי הוא הרבה יותר מרכיבה חורפית קסומה. מדובר בהרפתקה שמחברת אתכם לעולם הטבע הפראי ולמסורת עתיקת השנים של המקומיים. בעבר, כלבי ההאסקי שימשו כשותפים נאמנים במסעות ההישרדות של תושבי הצפון הקפוא, כשהם מובילים משאות כבדים על פני מרחקים עצומים.


במהלך המסע, תרגישו איך הכל מתחבר – המהירות, הנופים והחופש המוחלט של הטבע הפראי. תוכלו לראות את היופי השקט של יערות האורנים המושלגים, לשמוע את רשרוש השלג תחת המזחלת, ולהרגיש את משב הרוח הקריר על הפנים. עצירה להתרעננות תאפשר לכם להדליק מדורה קטנה, לשתות משקה חם ולשמוע סיפורים על ההיסטוריה והתרבות המקומית, להרגיש את העוצמה שבשיתוף פעולה בין אדם לכלב, וליצור זיכרון שיישאר חקוק לנצח.



מזלחות כלבי האסקי בלפלנד

ספארי אופנועי שלג: לדהור בממלכה הלבנה

ספארי אופנועי שלג בלפלנד מהווה שילוב עדין בין האהבה לטבע הפראי לבין פלאי הטכנולוגיה. האופנועים יאפשרו לכם להרגיש את הכוח בידכם ואת העוצמה של הטבע המושלג האינסופי. הניגוד בין המהירות שאתם חווים לבין השקט העמוק של הסביבה – שם אין כל רחש מלבד משב הרוח ונהמת המנוע – יוצר חוויה עוצמתית וממכרת.


במהלך המסע בין הנחלים הקפואים והגבעות הקסומות, המדריכים המקומיים עשויים לקחת אתכם לעצירה קצרה במחנה סאמי מסורתי, שם תוכלו להתחמם עם כוס תה חם, לטעום נקניקיית איילים מעושנת ולשמוע סיפורים על תרבות הסאמים העתיקה, שהייתה תלויה לחלוטין במזחלות שלג להישרדותם בחורף הארוך והקשוח של הצפון.


ספארי אופנועי שלג מרובניימי לפלנד

דיג בקרח: שלווה במעמקי הקור

דיג בקרח בלפלנד היא חוויה מדיטטיבית ומרגיעה המאפשרת להתחבר לשקט המוחלט של הטבע. הפעילות כוללת קידוח חור בקרח עבה של אגם קפוא, והמתנה לדג שיתקרב לפיתיון שלכם. המדריכים המקומיים ילמדו אתכם את כל מה שצריך לדעת על דיג בקרח, כולל טכניקות דיג מסורתיות וציוד מיוחד. רק תוודאו שאתם לבושים כראוי שכן זוהי פעילות יחסית סטטית.


דיג בקרח בלפלנד


לשבור את הקרח

אם אתם מחפשים חוויה ייחודית ויוצאת דופן, שייט בשוברת קרח בלפלנד הוא בדיוק מה שאתם צריכים. שוברת הקרח מפלסת את דרכה דרך קרח עבה במיוחד ומאפשרת לראות כיצד הים הקפוא נפתח. במהלך השייט תוכלו לרדת למים הקפואים בחליפות מיוחדות לציפה מעל הקרח. השייט בשוברת קרח הינה פעילות יחסית יקרה, אולם היא אחת הפעילויות הפופולריות ביותר במסגרת טיול ללפלנד.


ציפה בשוברת קרח בלפלנד

מפגש עם איילי הצפון: חיבור למסורת הסאמית

כשמדברים על טיול בלפלנד, קשה שלא לחשוב מיד על איילי הצפון – בעלי החיים האייקוניים שמזוהים כל כך עם הנוף הקסום והתרבות המקומית של האזור. איילי הצפון אינם סתם חלק מהטבע המקומי, אלא סמל תרבותי עמוק, המשולב באורח החיים ובמסורות של תושבי הצפון מזה אלפי שנים.


ביקור בחוות איילי הצפון תלמד אתכם על חייהם של האיילים ועל הקשר העמוק שיש להם עם בני העם הסאמי, אשר מגדלים אותם באהבה ובכבוד רב. הסאמים רואים באיילי הצפון לא רק מקור למזון ולעור אלא גם שותפים לחיים ולמסעות במרחבים הארקטיים הקשים. 


סיור איילי צפון בטיול משפחה ללפלנד מרובניימי

החוויה לא תהיה שלמה בלי לצאת לנסיעה במזחלת רתומה לאיילי הצפון, ממש כפי שעשו תושבי לפלנד לפני מאות שנים. מזחלות האיילים הן חלק בלתי נפרד מהמסורת הסאמית – הן שימשו ככלי תחבורה עיקרי בזמן חורף, כשמזחלות עץ פשוטות היו קשורות ברצועות לאיילים שנמשכו במיומנות דרך השלג העמוק.


הנסיעה במזחלת היא איטית ורגועה, ומאפשרת לספוג את השקט העמוק של היער המושלג ולהתחבר לקצב האיטי והשלו של הטבע. המדריכים ילמדו אתכם כיצד להוביל את המזחלת, כיצד לתקשר עם האיילים בעזרת פקודות קוליות, ויספרו לכם על ההיסטוריה והמסורת של הרכיבה עם איילי הצפון. מדובר בחוויה שמעבירה אתכם אל תוך סיפור אגדה חורפי, בו אתם חלק בלתי נפרד מהנוף הקפוא.


ביקור במוזיאון ארקטיקום: צלילה לתוך התרבות וההיסטוריה של לפלנד

אם אתם רוצים להכיר לעומק את ההיסטוריה, התרבות והחיים בלפלנד, מוזיאון ארקטיקום הוא המקום המושלם לכך. המוזיאון מציג תערוכות על אורחות החיים באזור הארקטי, החי והצומח הייחודיים של האזור, וההתמודדות של המקומיים עם הקור הקיצוני ושינויי האקלים.


ילידי לפלנד - הסאמי


המבנה המרשים של המוזיאון, עם כיפת זכוכית שקופה, מאפשר לכם לצפות בשמי לפלנד תוך כדי הלמידה, והחוויה הכוללת מספקת הבנה מעמיקה יותר של התרבות והמורשת של האזור. תוכלו למצוא במוזיאון תערוכות אינטראקטיביות הממחישות את חיי העם הסאמי, המסורות והמנהגים שלהם, וכן אוספים המוקדשים לטבע ולסביבה הארקטית.


המוזיאון מספק לא רק מידע על ההיסטוריה והתרבות המקומית, אלא גם חוויה רב-חושית שמקנה מבט מעמיק על החיים בלפלנד. זהו מקום שבו תצאו עם הבנה רבה יותר על הקשר בין האדם לטבע, וכל זאת במיקום מרהיב.


תתחילו לארוז

לסיכום, רובניימי מציעה לא רק נופים קסומים ופעילויות חורפיות מרגשות, אלא גם חיבור עמוק לתרבות ולמסורת של אזור לפלנד. כל ביקור כאן הוא הזדמנות לצלול לתוך עולם של אגדות, בו כל רגע מלא בקסם וביופי טבעי. בין אם אתם מתרגשים מהמפגש עם סנטה קלאוס, צופים בזוהר הצפוני, או פשוט נהנים משקיפות המים הקפואים, רובניימי מבטיחה חוויות שיישארו חקוקות בזיכרונכם לעד.

bottom of page