top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

טיול משפחתי במונטנגרו: פנינת הבלקן המגוונת

עודכן: 19 באוג׳

לא סתם מונטנגרו היא היעד המבוקש ביותר של הקיץ. כבר בדפי ההיסטוריה מונטנגרו רשומה כפנינת הבלקן וכמוקד אסטרטגי עבור אימפריות רבות. מרצועת חוף הים האדריאטי ועד רכס הדורמיטור תחשפו להרים המרהיבים, יערות בראשית, אגמים צלולים, קניונים עמוקים ועיירות בעלות היסטוריה עשירה. מונטנגרו היא יעד מעולה לטיול במסגרת משפחתית. בכתבה זו, נעבור בין תחנות שונות במדינה ששווה לכלול במסגרת הטיול עם הילדים במונטנגרו.


טיול במונטנגרו קורץ במיוחד למשפחות חובבות טבע, אולם למעשה הוא טיול מתמשך בין נקודות שונות בזמן. מהקטונים (בקתות רועים) והמשקים המסורתיים בהרים ועד לעיירות מוקפות החומה מימי הביניים, ההיסטוריה המתגלגלת של מונטנגרו מתבטאת בצורה בלתי רגילה בעיירות המפרץ שלה ובחיי ההר המיושנים. את כל זה אפשר לתבל עם אטרקציות ופעילויות, וקצת זמן בחוף, ובכך ליצור חופשה משפחתית מושלמת.

מעיין העין הכחולה מונטנגרו

מדינת ההר ומדינת החוף

לא סתם אומרים שדברים טובים באים באריזות קטנות. מונטנגרו היא אמנם מדינה קטנה, אך היא מאוד מגוונת. למען הפשטות, נחלק אותה לשני אזורים: "מדינת ההר" שנמצאת בצפון מונטנגרו ו"מדינת החוף" הנמצאת ברצועת חוף הים האדריאטי. שמורות הטבע המפורסמות של מונטנגרו שוכנות בצפון המדינה, בעוד שקרוב יותר לקו החוף, נוכל לשלב גם ביקור בעיירות היסטוריות, פעילות ימית ואטרקציות שונות המתאימות לטיול משפחתי במונטנגרו


צפון מונטנגרו - מדינת ההר

אם אתם חובבי טבע, מומלץ להקדיש לפחות מספר ימים לצפון מונטנגרו. זהו אזור הררי ופחות מפותח, ומביא איתו חוויות אותנטיות רבות. בצפון מונטנגרו, הכבישים מתפתלים למרגלות רכסי ההרים ולצידי נהרות צלולים. 

אגם ביוגרדסקו מונטנגרו

מפלי הניאגרה של מונטנגרו

בדרך לצפון מונטנגרו, מומלץ לעבור דרך הבירה פודגוריצה (Podgorica) ולקבל את זריקת האדרנלין הראשונה בטיול במפל צייבנה, אותו המקומיים מכנים "מפלי הניאגרה של מונטנגרו". הזרימה במפל תלוייה בעונה ואפשר לשלב את הטבילה בבריכות הטבעיות עם ארוחת פיקניק בדרך להרי הצפון.

מפל הניאגרה מונטנגרו

שמורת ביוגרדסקה גורה – הליכה ביערות בראשית 

כחובבי טבע מי מאיתנו לא תהה איך היערות נראו בעבר, בתחילת הדרך, הרבה לפני הטכנולוגיה, המדע והאנשים? שמורת ביוגרדסקה גורה היא אחת השמורות העתיקות ביותר בעולם, והוותיקה ביותר באירופה. ביקור בשמורה הזו ייקח אתכם אלפי שנים אחורה בזמן אל פנינות הטבע הראשונות בעולם במלוא הדרן.


הטיול בשמורה מתבצע בצורה הטובה ביותר באמצעות ג'יפים, בכדי להגיע לנקודות המפעימות ביותר. בשמורה תמצאו יערות עבותים מלאי חיים והיסטוריה, רכסי הרים ציוריים ואגמים צלולים המשקפים במימיהם מרעים ירוקים בני מאות שנים. האגם והיער יוצרים נוף קסום ומרגיע במיוחד. מומלץ לסיים את יום הטיול בשמורה במסלול הליכה סביב אגם ביוגרדסקה ולאחר מכן טבילה במימי האגם הצוננים (לאמיצים בלבד).

האגם השחור מונטנגרו

הקטונים - בקתות הרועים של צפון מונטנגרו

קולאשין (Kolasin), עיירת סקי בחורף וביתם של הקטונים בקיץ, היא אחד הכפרים הציוריים ביותר במונטנגרו. לרגל רכסי הרי האלפים הדינריים, לאחר שהשלגים מפשירים – מגיעים לאזור קולאשין רועי הצאן העונתיים ומאכלסים לתקופה קצרה את בקתות העץ הידועות בשם קטון (katun). במקור, הקטונים הם קהילה של רועי צאן נוודים מתקופת ימי הביניים, אולם כיום כשאומרים קטון, בד״כ מתכוונים לבקתות המאכלסות את רועי צאן. אלה, מעבירים את בעלי החיים לאזורים הרריים הגבוהים ביותר, החל מחודש מאי ועד עונת השלגים.

ארוחת צהריים בקטון בקתת רועים מונטנגרו

בקתות הרועים הן בתי עץ פשוטים המפוזרים באזור הכפרי של צפון מונטנגרו. הקטונים מאפיינים את הקהילות ההיסטוריות ומשמרים את סגנון הבנייה המקומי. אפשר ללון בקטונים במסגרת טיולי טרקים באזור, אולם ניתן לסעוד שם צהריים במסגרת טיול מאורגן קבוצתי באזור, לטעום מאכלים מסורתיים, ללמוד על אורח החיים הקשוח בהרים, ולפגוש את התושבים האדיבים.

פרה בצפון מונטנגרו

היפה ביותר - שמורת הדורמיטור והאגם השחור

חברים, הגענו. שמורת הדורמיטור, אתר מורשת עולמית של אונסקו מ-1980. הר הדורמיטור הוא חלק מרכס הרי האלפים הדינריים ומתנשא לגובה של 2,522 מטרים בפסגתו הגבוהה ביותר, בובוטוב קוק (Bobotov Kuk), משם ניתן להשקיף על המדינות השכנות, בוסניה וסרביה. בצידי הרכס זורמים נהרות הפועלים באיטיות להמשיך ולעצב את מראה האזור.

הסדלו מעבר הרים בצפון מונטנגרו

אחת הנקודות היפות ביותר בשמורה היא ה״סדלו״, מעבר הרים עם נוף מהפנט. אם אתם פחות בקטע של טרקים במסגרת טיול המשפחות במונטנגרו, מומלץ להשלים את מסלול ה"סדלו" המפורסם ברכיבה על סוסים.

רכיבה על סוסים במונטנגרו

את רכס ההרים, חוצה הקניון העמוק ביותר באירופה – קניון הטארה. "גשר הטארה" מוביל היישר לגן עדן של יערות עבותים וירוקים ואל האגם השחור למסלול הליכה קצר סביב האגם או אפילו לשחייה. שפת האגם מושלמת לפיקניק משפחתי ומנוחה קלה לפני המשך הטיול. לחובבי אדרנלין, מומלץ לחצות מצד אחד של הקניון לצידו השני בעזרת אומגה. מלבד החוויה המדהימה של ריחוף מעל הקניון העמוק, זו הזדמנות לקבל זווית נוספת על אחת מפניני הטבע של מונטנגרו.

האגם השחור מונטנגרו

רפטינג בקניון העמוק ביותר באירופה

כדי להוסיף עוד קצת צבע לטיול המשפחתי במונטנגרו, מומלץ לעשות רפטינג בנהר הטארה. פעילות הרפטינג בטארה מתאימה מאוד למשפחות בחלקו של הנהר הקרוב לעיירה קולאשין. כאן, זרימת המים איטית יותר והרפטינג מהנה ביותר שכן אתם לא רק זוכים להתפאר מהקניון העמוק מזווית נוספת, אלא גם זוכים בהזדמנות לחיזוק הקשרים עם המשפחה ע״י עבודת צוות ולא מעט ״שפריצים״ אחד על השני.

רפטינג בנהר טארה מונטנגרו

ממדינת ההר למדינת החוף 

רצועת חוף הים האדריאטי של מונטנגרו היא מהיפות ביותר באירופה. היא נמתחת לאורך כ-293 קילומטרים, ומציעה שילוב של יופי טבעי, אתרים היסטוריים, ועיירות חוף תוססות. האזור המדהים הזה מתאפיין במים צלולים, חופים חוליים וצוקים דרמטיים הנופלים בתלילות אל הים. קו החוף של מונטנגרו מנוקד בעיירות וכפרים ציוריים, כל אחד עם קסם משלו.


בודווה - לב הריביירה האדריאטית

אחד האזורים המבוקשים ביותר לאורך חוף הים האדריאטי היא העיירה בודווה (Budva). בודווה ידועה בזכות האווירה התוססת שלה, עם שילוב של אדריכלות עתיקה ואטרקציות מודרניות. העיר העתיקה, המוקפת חומות מימי הביניים, היא מבוך של סמטאות צרות, כנסיות וכיכרות, בעוד שהחופים מושלמים לשיזוף ולשחייה, בעיקר באי סווטי ניקולה, אליו אפשר להגיע במעבורת מבודווה. בבודווה יש גם אופציות טובות לשופינג, לכן שווה לסיים את הטיול במונטנגרו בעיירת החוף התיירותית.

העיירה בודווה במונטנגרו

בגזרת האדרנלין לשוהים בבודווה, אפשר להקדיש חצי יום לקניונינג, פעילות אתגרית במים. לאורך המסלול, תתגברו על מכשולים באמצעות ציוד סנפלינג ותגלשו ממפלים לבריכות מים טבעיות. מומלץ גם לבקר בשמורת הטבע לובצ׳ן השוכנת בגובה 1750 מ׳ ומהווה מקום מפלט אידיאלי ליום חם במיוחד ברצועת החוף. הר לובצ'ן (Lovcen) הוא סמל לאומי של מונטנגרו, ועל פסגתו נמצא המאוזוליאום של פטר השני (נייגוש), אחד מגדולי המשוררים והשליטים במדינה. לאחר הטיפוס למאוזוליאום, בקרו בפארק החבלים של לובצ׳ן המתהדר במסלולים המתאימים לכל שכבת גיל. 

פארק החבלים לובצן מונטנגרו

קוטור - המפרץ הנצחי של מונטנגרו

קוטור (Kotor), עיר נמל קסומה ועתיקה, היא פנינה היסטורית שאסור לפספס, למרות היותה תחנה פופולרית לאוניות קרוז גדולות הפוקדות את האזור. קוטור, אתר מורשת עולמית של אונסקו, מוקפת בחומות מבצר עתיקות שמציעות נופים מרהיבים של הים האדריאטי וההרים הסובבים. קוטור מתאפיינת בסמטאות צרות ופתלתלות, בתי אבן עם גגות רעפים אדומים, וכנסיות עתיקות השומרות על ״אווירת משחקי הכס״. אפשר לעלות על רכבל קוטור המטפס להר לובצ׳ן. בפסגה תוכלו לצאת למסלולי הליכה, לשכור אופניים, ולסעוד במקום יחד עם אטרקציות נוספות המתאימות למשפחות עם ילדים.

מפרץ קוטור מונטנגרו

אגם סקאדר - שייט לצפייה בבעלי כנף

לחובבי הטבע, מומלץ להקדיש חצי יום לאגם סקאדר (Lake Skadar), הנמצא על הגבול שבין מונטנגרו לאלבניה. סקאדר הוא האגם הגדול ביותר בבלקן ואחד מהפנינות הטבע של האזור. האגם מוקף בנופים ציוריים של הרים וגבעות ירוקות, והוא ביתם של מגוון רחב של ציפורים, כולל מינים נדירים של פלמינגו, שקנאים וקורמורנים. האזור סביב האגם מהווה שמורת טבע מוגנת, והוא אוצר בתוכו כפרים קטנים, מנזרים עתיקים, ומבצרים היסטוריים. אפשר לצאת לשייט באגם ולסעוד ארוחת צהריים לפני המעבר לתחנה הבאה.

שייט באגם סקאדר מונטנגרו

לסיום

הטיול המשפחתי במונטנגרו, יפעיל את כל החושים ויזכיר לכם מה באמת חשוב בחיים. מהחיבור לאדמה ולחיים הפשוטים בצפון מונטנגרו ועד למגע החומות העתיקות, בכל צעד תרגישו חלק מהאגדה שהיעד הזה מספר. תדעו שמצד אחד כל כך הרבה קרה כאן, ובאותה נשימה שכלום לא השתנה.


Comments


bottom of page