top of page
תמונת הסופר/תעימאד מחאמיד

כל מה שצריך לדעת לפני טיול במונטנגרו - המדריך המלא

עודכן: 15 באוק׳

מונטנגרו, פנינת הבלקן, היא מדינה קטנה אך מאוד מגוונת השוכנת בדרום-מזרח אירופה. טיול במונטנגרו מבטיח שילוב ייחודי של חופים מרהיבים, ערים היסטוריות ונופים טבעיים עוצרי נשימה. עם קו החוף מרשים לאורך הים האדריאטי, הערים הימי-ביניימיות עם החומות האדירות והנופים הירוקים של הרי האלפים הדינרים, מונטנגרו היא יעד מושלם למי שמחפש הרפתקה עשירה ומגוונת. במאמר זה נסקור את כל מה שצריך לדעת לקראת טיול במונטנגרו.

נהר הטארה במונטנגרו

איפה נמצאת מונטנגרו?

מונטנגרו ממוקמת בדרום-מזרח אירופה, בחצי האי הבלקני, וגובלת בקרואטיה, בוסניה, סרביה, קוסובו ואלבניה. עם קו חוף באורך 293 ק"מ, מיקומה האסטרטגי של מונטנגרו בין מזרח למערב אירופה מקנה לה נופח תרבותי והיסטורי עשיר במיוחד. למרות גודלה היחסית קטן, טיול במונטנגרו מציע נוף מגוון הכולל חופי ים, הרים תלולים, קניונים עמוקים ויערות ירוקים, מה שהופך אותה ליעד ייחודי ופסטורלי לכל סוגי המטיילים.


למה כדאי לבקר במונטנגרו?

טיול במונטנגרו מאפשר לחוות מגוון רחב של נופים במרחק נסיעה קצר, והוא מתאים גם לטיול משפחות. לאורך חופי הים האדריאטי ניתן למצוא עיירות היסטוריות וצבעוניות מוקפות בהרים תלולים וחופים מזמינים, בעוד שהאזור ההררי בצפון מונטנגרו מתאים לטיולים רגליים בטבע, בכל דרגות הקושי, ומפגש עם אוכלוסיות מקומיות בעלות תרבות אותנטית.

גשר דורדויצה מונטנגרו

איך מגיעים מישראל למונטנגרו?

אפשר לבקר במונטנגרו במסגרת שייט בים התיכון, אולם מדובר בגיחה קצרה שלא עושה חסד עם פנינת הבלקן. ניתן להגיע למונטנגרו מישראל בטיסות ישירות של חברות התעופה הישראליות ובד״כ מספר חברות זרות. רוב הטיסות נוחתות בשדה התעופה של טיווט (Tivat) הישר בקו החוף, אולם מספר חברות טסות לבירה פודגוריצה (Podgorica), השוכנת על הדרך לצפון המדינה. 


ההבדלים בין צפון מונטנגרו לבין רצועת החוף

כפי שכבר הוזכר, מונטנגרו היא אמנם מדינה קטנה, אך היא מאוד מגוונת בשל הטופוגרפיה. נהוג לחלק את המדינה לשני חלקים: "מדינת ההר" שנמצאת בצפון מונטנגרו ו"מדינת החוף" הנמצאת ברצועת חוף הים האדריאטי. שמורות הטבע המפורסמות של מונטנגרו שוכנות בצפון המדינה, בעוד שקרוב יותר לקו החוף, נוכל לשלב גם ביקור בעיירות היסטוריות, פעילות ימית ואטרקציות שונות. 


צפון מונטנגרו

בצפון מונטנגרו נמצאים הפארקים הלאומיים, כמו הדורמיטור (Durmitor National Park) וביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora), המציעים טבע בתולי, קניונים עמוקים ואגמים קרחוניים. באזור זה תפגשו את האוכלוסיות המקומיות, כמו רועי הצאן והבקר בבקתות העץ המרוחקות, הידועות בכינוי ״קאטון״ (Katun), והמשקים המיושנים אשר חיים בסגנון פשוט המזכיר את שנות ה-50 של המאה הקודמת. השילוב בין הטבע, הריחוק והאירוח המקומי יוצרים חוויה ייחודית של מסע בזמן. חלק זה של הטיול במונטנגרו בהכרח משלב נסיעות לאורך דרכים ציוריות והליכות בטבע ולכן הוא אקטיבי במהותו.

בקתות קטון

רצועת חוף הים של מונטנגרו

המיקום האסטרטגי של מונטנגרו משך אימפריות רבות לשלוט באזור, כגון האימפריה העות'מאנית, הביזנטית והאיטלקית-ונציאנית. ההיסטוריה המתגלגלת של האזור מגלמת בתוכה סיפורים רבים אשר הובילו לבנייה מגוונת ומלכותית. הערים המפורסמות ביותר הן קוטור (Kotor) ובודווה (Budva). מפרץ קוטור הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, בעוד בודווה מפורסמת בזכות חיי הלילה התוססים לצד המרכז ההיסטורי, וכמובן החופים. הטיול באזור החוף של מונטנגרו מתאים מאוד לאחר הגיחה לצפון המדינה, או למטיילים המחפשים חופשה רגועה וקצרה במונטנגרו.

עיירת החוף פראסט במונטנגרו

מתי הזמן הטוב ביותר לטיול במונטנגרו?

התקופה הטובה ביותר לטיול במונטנגרו תלויה מאוד בסוג החוויה שאתם מחפשים:


טיול קיץ במונטנגרו

עונת הקיץ לטיולים במונטנגרו היא בין יוני לאוגוסט. תקופה זו אידיאלית לבילוי בחופים, לפעילויות אתגריות במים ולחיי לילה עשירים. עם זאת, מדובר בשיא עונת התיירות, ולכן כדאי לצפות לעומסים באתרים הפופולריים. לחובבי הטבע, חודשי הקיץ מתאימים ביותר לטיול בצפון מונטנגרו. הטמפרטורות באזור ההררי נוחות מאוד במהלך היום וקרירות במידה נעימה בלילות, במיוחד למטיילים מישראל. למרות מזג האוויר הנוח, שימו לב בעת הזמנת המלון שהחדר מצוייד במזגן, אם זה משהו שהוא בגדר חובה עבורכם. 

מסלול הליכה בצפון מונטנגרו

טיולי אביב וסתיו במונטנגרו

טיול במונטנגרו בעונות האביב (אפריל עד מאי) והסתיו (ספטמבר עד אוקטובר) מתאים לאוהבי פריחת האביב או שלכת הסתיו, לפי העדפותיכם. בתקופות אלו נעים במהלך הימים וקריר בלילות, במיוחד באזורים ההרריים. עונות אלו אידיאליות לחקר אזורים פנימיים ולהימנעות מההמולה של הקיץ.


טיול חורף במונטנגרו

עונת החורף לטיול במונטנגרו היא בין דצמבר למרץ. עם רכסי הרים גבוהים מושלגים, טיול חורף במונטנגרו הוא מצוין לחובבי הסקי, בעיקר בהרי הדורמיטור והרי ביילאסיצה. בעיירה קולאשין יש אתר סקי נחמד ומספר מלונות בסגנון ״סקי לודג׳״. 


כמה זמן מומלץ לטיול במונטנגרו? 

אפשר בהחלט לנצל את המרחק היחסית קצר של מונטנגרו מישראל לטובת חופשה קצרה בת שלושה עד חמישה ימים אותם תחלקו בין רצועת החוף לאזור ספציפי אחד בצפון המדינה. ההמלצה שלי היא להקדיש לפחות שבוע לטיול במונטנגרו. פרק זמן זה מאפשר לקבל טעימה די מספקת של צפון המדינה יחד עם סיום נחמד לטיול בקו החוף. אם אתם רוצים לשלב טרקים, הקדישו עשרה ימים לטיול במונטנגרו.


מי התושבים המקומיים במונטנגרו?

תושבי מונטנגרו ידועים בחום האירוח ובמגוון הרקע התרבותי שלהם. האוכלוסייה מורכבת בעיקר ממונטנגרים, עם מיעוטים משמעותיים של סרבים, בוסנים ואלבנים. התרבות המונטנגרית המסורתית מושפעת משילוב של מסורות ים-תיכוניות ובלקניות. באזורים הכפריים ניתן למצוא את ה"קטונים" – יישובים מסורתיים בהרים שבהם מתאגדות משפחות מקומיות במהלך חודשי הקיץ לעיסוק בחקלאות ורעיה. המונטנגרים שומרים על זהותם החזקה, חוגגים את מורשתם דרך פסטיבלים, מוזיקה ומטבח, מה שמשקף את הפסיפס התרבותי העשיר שלהם.

תושבי צפון מונטנגרו

מהם המקומות המיוחדים ביותר במונטנגרו?

יחסית לגודלה הזעיר, מונטנגרו מציבה לא מעט ״דילמות״ למתכננים טיול למדינה. מונטנגרו גדושה במקומות ששווה לכלול במסגרת הטיול. בואו נסקור כמה מהמקומות המיוחדים ביותר.


שמורת הדורמיטור

בצפון מונטנגרו, שמורת הדורמיטור (Durmitor National Park) היא אחד האתרים הבולטים ביותר לחובבי הטבע. השמורה ידועה בזכות נופיה הדרמטיים ופסגות ההרים הגבוהות. עם למעלה מ-200 מסלולי הליכה, שמורת הדורמיטור היא יעד מצוין לאוהבי הרפתקאות, כמו גם למי שמחפש נופים עוצרי נשימה. שווה לציין את מעבר ההרים ״סדלו״ (Sedlo) ומסלול ההליכה סביב ״האגם השחור״ (Crno Jezero).

האגם השחור דורמיטור מונטנגרו

שמורת ביוגרדסקה גורה

ביוגרדסקה גורה (Biogradska Gora) היא שמורת הטבע הוותיקה ביותר באירופה. הפארק מציע מסלולי טיול ביערות בראשית, אגמים כחולים ומגוון עשיר של צמחייה וחיות בר. האגם המרכזי של הפארק, אגם ביוגרד, הוא מקום אידיאלי לפיקניק ולספוג את השקט של הטבע. רבים נוהגים להצטרף לטיול ג׳יפים בשמורה, המביאים את המטיילים לנקודות המיוחדות ביותר בעזרת רכבי השטח.

נופי שמורת ביוגרדסקה גורה מונטנגרו

העיר העתיקה של קוטור

העיר קוטור (Kotor), שהיא חלק מרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו, מציעה סמטאות צרות, חומות עתיקות, ובניינים היסטוריים שמזכירים את התקופות השונות בהיסטוריה שלה. הליכה בתוך העיר העתיקה מגלה חוויות תרבותיות, מסעדות מקומיות וחנויות מלאות קסם. העיר העתיקה קרובה מאוד לנמל והיא מתמלא בתיירים בחודשי הקיץ, רבים מהם פוקדים את האזור לכמה שעות במסגרת קרוז.

העיר העתיקה של קוטור

הפארק הלאומי לובצ'ן

הפארק הלאומי לובצ'ן (Lovćen National Park), הממוקם במערב מונטנגרו, מציע נופים מרהיבים של הרים ועמקים. הפסגה הגבוהה ביותר, הפסגה של לובצ'ן, היא המקום שבו נמצא מאוזוליאום של פיודור מונטנגרי, דמות מרכזית בתרבות המקומית. מבית הקברות יש תצפית פנורמית על האזור. אפשר לבקר בפארק הלאומי באמצעות רכבל קוטור, אולם אם אתם מטיילים במונטנגרו עם רכב, כביש P1 כולל מקטע מפותל ביותר הידוע בשם ״הסרפנטינה״ ומהווה דרך ציורית לרדת לקוטור מהשמורה.  

נוף מפרץ קוטור משמורת לובצן במונטנגרו

אגם סקאדר

אגם סקאדר (Lake Skadar) הוא האגם הגדול ביותר בבלקן. זהו מקום מושלם לחובבי טבע וצפרות, ובסביבתו יקבים רבים המתאימים לשילוב בתוכנית הטיול. אגם סקאדר הוא בית למגוון רחב של מיני ציפורים וצמחייה ונותן למבקרים הזדמנות ליהנות מסיורים בסירה או פיקניק בפנינת טבע לצד המים.

מסלול הליכה באגם סקאדר מונטנגרו

קניון נהר הטארה

טיול במונטנגרו אינו שלם ללא ביקור בקניון המהפנט ביותר בבלקן. קניון נהר הטארה (Tara) הוא אחד הקניונים העמוקים ביותר בעולם, ואורכו כמעט 80 קילומטרים. הנופים הדרמטיים של הקניון, עם מימיו הצלולים ושטחיו הירוקים מציעים הזדמנויות לרפטינג ומסלולי הליכה.

קניון הטארה מונטנגרו

כמה עולה טיול במונטנגרו?

נכון לעכשיו, מונטנגרו לרוב זולה יותר משכנותיה. יחד עם זאת, ענף התיירות במונטנגרו, האחראי לכרבע מהתוצר הלאומי, חווה גידול משמעותי בשנים האחרונות. לכן, כמו ביעדים אחרים שכבר נכבשו על ידי תיירים, מומלץ לבקר במונטנגרו בעודה עדיין שווה לכל כיס. 


טיסות

עלות הטיסה מישראל למונטנגרו עשויה להשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל זמן ההזמנה, עונה, חברת התעופה וסוג השירות. בממוצע, טיסה הלוך ושוב מישראל לטיווט נעה בין 250 ל-450 דולר. המחירים עשויים להיות נמוכים יותר אם תזמינו מראש או אם תמצאו מבצעים מיוחדים, ויכולים להיות גבוהים יותר בעונות שיא (קיץ וחגים) או אם תזמינו סמוך לתאריך היציאה.


לינה

גם כאן ישנה חשיבות משמעותית לאזור, הרמה והתקופה. באופן כללי, טווח המחירים עבור בתי מלון ברמה בינונית עולים בין 50-100 אירו ללילה. ישנם גם מלונות בוטיק ומלונות בסגנון ״ריזורט״, בעיקר בקו החוף, למי שמחפש חוויה יוקרתית יותר.


ארוחות

לרוב ארוחה במסעדה ברמת בינונית עולה כ-10-15 אירו, בעוד שאוכל מהיר וארוחות חסכוניות עולות סביב 5-8 אירו. ב-30 יורו בלבד ניתן ליהנות ממנות ים תיכוניות מצויינות במסעדות יותר יוקרתיות.

ארוחה בבקתת רועים בצפון מונטנגרו

שילוב טיול במונטנגרו עם סלובניה וקרואטיה

כל מדינה היא מדהימה בפני עצמה, אך אם אתם יוצאים לטיול של פחות מ -10 ימים, טיול משולב למונטנגרו ולמדינותיה השכנות יכלול נסיעות רבות בסגנון "תפסת מרובה לא תפסת" יחד עם ויתור על חבלי ארץ שלמים. חלק מרכזי בהנאה מאזורים אלו היא השהייה, העצירה במקום ובזמן ההסתגלות הטבעי לטבע המקומי. כמו כן, יש לקחת בחשבון זמני המתנה ארוכים במיוחד לעיתים במעברי הגבול, בעיקר בין מונטנגרו לקרואטיה.


לסיכום

טיול במונטנגרו מתאים לכל סוגי המטיילים, כולל מטיילים גיאוגרפיים הנותנים דגש על טבע ותרבות, טיולי משפחות, ולמחפשים אחר נופש רגוע בסגנון בטן-גב. מונטנגרו היא אמנם מדינה קטנה, אך היא מאוד מגוונת, דבר המאפשר בניית מסלול טיול המתאים לכל סגנון. בשל פיתוח ענף התיירות במדינה והחיפוש של מטיילים ישראלים אחר ״היעד החם החדש״, מומלץ לתכנן את הטיול למונטנגרו מספיק זמן מראש.

Comments


bottom of page